Tillitssvårigheter inom psykiatrin

Om man jobbar inom psykiatrin kan man inte alltid bara ta hänsyn till vilka diagnoser människorna man möter har, utan man kan även behöva ta hänsyn till andra saker. Om man t.ex. träffar en person som berättar att hen har svårt att känna tillit till nya människor, så måste man ta hänsyn till det. Här kommer några tips på vad du som vårdpersonal kan tänka på:

* Gå försiktigt fram.
En person som har svårt att känna tillit kan ha svårt att öppna upp direkt. Det kan t.ex. kännas som att klä av sig naken inför en främmande människa, eller som att läsa högt ur sin dagbok för någon som man ännu inte litar på. Det kan vara obehagligt, och lätt att känna sig trängd, om det första vårdpersonalen säger är: ”Jaha, och vad kan jag hjälpa dig med då?” och man kanske måste häva ur sig sitt absoluta innersta det första man gör. Det kan vara bra att börja lite försiktigt, t.ex. med att fråga vad personen tänker kring besöket och om hen oroar sig för något. Glöm inte heller att visa intresse för hela människan! Det kan vara lättare att känna tillit om man känner sig sedd som individ.

* Tänk på hur du framstår.
För en del – men inte för alla – kan det kännas obehagligt om vårdpersonalen iklär sig alltför mycket yrkesroll. För mig känns det ofta som om jag sitter mittemot en vålnad eller en person som skådespelar. Att en naturligt sprallig person spelar lugn – eller vice versa – kan för vissa kännas otryggt, så då är det bra om du ger av din personlighet istället för att dölja den. Andra personer fungerar tvärtom och tycker att en tydlig yrkesroll skapar trygghet och gör det lättare att känna tillit. Om du är osäker på hur någon tänker kring detta – fråga. Var också tydlig med att personen har rätt att byta läkare eller samtalskontakt om det inte känns bra.

* Visa förståelse för att personen kan behöva tid att bygga upp ett förtroende.
Hur lång tid det tar att bygga upp ett förtroende är olika för olika personer. Det kan vara svårt att säga på förhand hur lång tid det kommer att ta. Innan man börjat känna tillit till sin läkare, psykolog eller annan behandlare kan det vara svårt att komma någon vart med behandlingen. Man kanske uppfattas som envis, men i själva verket kan det handla om att man har svårt att ta till sig det vårdpersonalen säger, eftersom man t.ex. tvivlar på om man verkligen blivit förstådd. Var medveten om detta. Det kanske inte går att bestämma antalet besök utifrån en viss mall, eller utifrån mottagningens eventuella riktlinjer, utan antalet besök kan behöva anpassas efter individens unika förutsättningar.

* Låt orden väga tungt.
Att öppna upp innebär inte bara att berätta om sig själv och sitt mående. Det handlar också om att våga visa hur man mår. Om man har svårt att känna tillit kan steget till att gråta, eller på annat sätt visa sig sårbar inför vårdpersonal, vara milslångt. Kanske klarar man inte av att visa sig sårbar förrän man känner tillit till sin läkare eller samtalskontakt. Innan dess kan det vara så att man bara berättar hur man mår, samtidigt som man håller en neutral fasad utåt. Då är det superviktigt att du som vårdpersonal inte går efter vad personen i fråga visar upp, utan efter vad hen berättar. Om man inte blir tagen på allvar är risken stor att man får ännu svårare att känna tillit.

* Stressa inte personen.
Försök inte övertala personen att känna tillit eller att visa sina känslor. Det kommer när det kommer. Tjat kan i värsta fall få motsatt effekt, även om du bara menar väl.

* Håll dina löften.
Ett bra sätt att vinna någons förtroende är att hålla vad man lovat. Ta fasta på detta. Om du lovat att höra av dig under veckan, så gör ditt allra bästa för att hålla det löftet. Gör klart för personen att om du inte hör av dig alls så beror det på att du av någon anledning inte varit på jobbet.

* Bete dig inte undvikande.
Bemöt personens frågor, telefonsamtal, mejl etc. Undvik inte att svara för att du av någon anledning tycker att det är jobbigt eller obekvämt. Risken finns då att personen märker att du undviker att – helt eller delvis – bemöta hen, och då kan hens förtroende för dig rasa. Personligen föredrar jag att personalen ger mig raka svar eller att hen säger precis som det är. En gång sa min förra samtalskontakt att hon inte visste vad hon skulle svara, och jag blev jätteglad för att hon var ärlig! En viktig förutsättning för att jag ska känna tillit är att jag vet var jag har personen i fråga, och det vet jag inte om personen svarar undvikande eller inte svarar alls.

* Berätta i god tid att du ska sluta.
Om du ska sluta jobba på mottagningen, berätta det för personen i god tid. Vänta inte till två veckor innan du slutar och – framför allt – försvinn inte utan att säga någonting alls.

* Hjälp patienten att få fortsatt stöd.
Ålägg inte administrativ personal att tilldela personen en ny läkare, psykolog eller annan behandlare. Risken är då att personen ”bara får någon”. Det kan förstås gå väl, men det kan också bli så att personen hamnar hos någon som inte har rätt kompetens och förståelse när det kommer till svårigheter att känna tillit. För att se till att personen kommer att få bästa möjliga stöd även fortsättningsvis kan du, innan du slutar, fråga lämplig kollega på mottagningen om hen kan tänka sig att ta hand om personen. Det kan vara en enorm trygghet för personen att veta vem som kommer härnäst.

Kommentarer till “Tillitssvårigheter inom psykiatrin

  1. Detta skulle min kontakt på Närpsykiatrin läsa! Hon har svikit mig 🙁 Det som var så bra, nu är det kaos istället! Hon ifrågasatte min diagnos förra gången jag var där! Hon gav mig ingen ny tid. Ingen tid till läkare. Känner mig utsparkad! Min läkare säger inte hej 🙁 Nu har jag kontaktat Personligt Ombud. Han ska hjälpa mig att byta kontakt. Du skriver så bra!

    1. Usch, vad tråkigt att du känner dig sviken av din kontakt på närpsykiatrin. 🙁 Supertrist att det blev kaos när det var så bra förut. 🙁 Vad bra att du ska få hjälp av ett personligt ombud! Jag hoppas att hans hjälp gör att du snart får en ny kontakt inom psykiatrin. Man har ju alltid rätt att byta om det inte känns bra. Jag håller tummarna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *