När barn bedöms efter sin ålder

De krav och förväntningar som ställs på barn, ställs ofta efter barnets ålder. Beroende på hur gammal någon är så förväntas denne klara av – eller inte klara av – vissa saker. När ett barn har en ojämn begåvningsprofil finns det därför risk för överkrav, d.v.s. att de vuxna förväntar sig att barnet ska klara av sådant som i själva verket är för svårt i förhållande till barnets begåvningsprofil. Eftersom den ojämna begåvningsprofilen ofta är ojämn även åt andra hållet, finns det också risk att de vuxna – i andra situationer – har för låga förväntningar på barnet.

När jag gick i första klass förväntade sig de vuxna att jag skulle klara av att dra av en lapp på almanackan. Det klarade jag inte, eftersom jag inte såg hur jag skulle göra. Samtidigt förväntade sig de vuxna att jag skulle lära mig bokstäverna, för det skulle man lära sig när man var sju år. Därför skulle jag skriva bokstäverna L och O på en rad efter varandra. Problemet var bara att jag redan kunde alla bokstäverna och att jag kunde stava också, vilket läraren blev varse när jag skrev ”lo, lo, lo, lo, lo, lo, lo, lo, lodjur”. Medan mina klasskamrater lärde sig att skriva bokstäver lärde jag mig därför ingenting, något som dock inte spelade någon roll för läraren, som talade om att jag skulle skriva ”lo” och inte ”lodjur”.

När jag var 15 år skulle min familj åka till några släktingars sommarstuga ett par dagar. Jag, som inte hade klarat av situationen i stugan, gjorde tidigt klart att jag inte tänkte följa med. Att få stanna hemma krävde dock en längre övertalningskampanj, eftersom mamma var mycket bestämd med att hon ”minsann inte tänkte låta en 15-åring vara ensam hemma i flera dagar”. Att sköta sig själv i flera dagar skulle man helt enkelt inte klara av när man var 15 år. Till slut gav dock mamma med sig, och jag fick vara ensam hemma, något som fungerade hur bra som helst. Det enda som var svårt var att knyta ihop soppåsen, men det var nog inte soporna mamma hade varit mest bekymrad över.

Eftersom ett barn som har en ojämn begåvningsprofil kan vara mycket före sina jämnåriga på vissa plan och mycket efter på andra, anser jag att man inte bör fästa sig vid barnets ålder när man ställer krav och sätter gränser. Man bör låta bli att jämföra med andra i samma ålder, och istället ställa krav och sätta gränser utifrån barnets individuella utvecklingsnivå. Det beror på att alla barn har lika stor rätt att utvecklas, och då bör alla barn också ha samma möjlighet att utvecklas.

Om läraren märker att en sjuåring, vid skolstarten, kan både skriva och stava, kanske den eleven kan få lite svårare uppgifter när klassen ska lära sig bokstäverna. Lektionerna kommer förmodligen att kännas roligare och mer meningsfulla för eleven om hen, liksom sina klasskamrater, får utvecklas. På samma sätt kan det vara otroligt värdefullt för ett barn att, på hemmaplan eller på fritidsaktiviteten, få göra sådant som man vill och tror sig klara av, även om man inte ”ska” klara av det när man är xx år. Alla barn behöver få pröva sina vingar efter sina egna, unika förmågor.

Kommentarer till “När barn bedöms efter sin ålder

  1. Men så bra skrivet! Man förstår precis hur det känns! Jag hade samma problem som barn. Ingen trodde jag skulle kunna lära mig läsa i ettan, men det gjorde jag. Jag har läst min BVC journal, alla blev så förvånade, även mina föräldrar! Jag saknade vuxenstöd, ingen trodde att jag skulle klara av skolan bara för att jag var annorlunda. För sex år sedan fick jag diagnosen Aspergers syndrom. Då föll bitarna på plats. Kunde ha fått diagnos tidigare, istället fick jag läroböcker för utvecklingsstörda! Det sänkte mig mycket. Förvärrade mobbningen 🙁

    1. Vad tråkigt att de vuxna inte trodde att du skulle kunna lära dig läsa när du gick i ettan. 🙁 Att man fungerar annorlunda är ju inte detsamma som att ha svårt för allting. Kanske var det så att de vuxna märkte att du hade svårt för sådant som många andra barn hade lätt för, och att de därför inte trodde att du skulle klara av skolan? Vuxna utgår ju ofta från att barn har en jämn begåvningsprofil.

      Jag förstår att du blev sänkt av att bli tilldelad böcker som var anpassade åt fel håll i förhållande till din begåvningsprofil. Det kan verkligen bli riktigt fel när de vuxna inte förstår hur ett barn fungerar. 🙁

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *